Wednesday 24 July 2013

En ny favorit - Micki 1957

Nu tänkte jag visa en ny favorit i samlingen. Är väl inte helt klar med inredningen men det blir så bra. Det är ett fasadmålat Micki-hus som jag daterat till 1957 (med hjälp av Skandinavisk design i dockskåpet). Detta var ett av de hus som jag släpade hem på semestern.

 
Huset fanns 1957 att köpa med eller utan el och mitt har ingen el. Dörrarna är av furu med ljusblå dörrfoder och den klassiska spiraltrappan är i furu. Tapeter och golv är i underbart originalskick. Se de otroligt fina 50-tals tapeterna i alla rum utom i badrummet som har målade väggar. Det är bara den bakre väggen som tapetserats. Insidorna på sidväggarna är målade i alla rum. Har inrett huset i 50-tals stil.
 
 
Vi börjar i ena halvan av vardagsrummet där ett litet kafferep med farfar sker. Gardinen är en gammal som jag tillfälligtvis satt upp med häftlera. Ska se om jag kan få dit några krokar sen eller häftstift. Gardinen sitter på en metallstång med öglor i ändarna och har suttit i ett gammalt dockskåp. Köpte alla gardinerna begagnade. Blomsterarrangemanget bredvid soffan är av senare Lundby datum, men jag tycker den passar riktigt fint här. Ovanför Tv:n hänger ett vackert porslinsfat. 

 
I andra halvan av vardagsrummet har dockskåpsfamiljen ett matsalsbord med rokokostolar. Bordet är lite mer Karl-Johan-stil. Ovanför den lilla bokhyllan hänger ytterligare ett vackert porslinfat. Alla mattor i huset är handvävda av någon flitig någon gång i tiden. 

 
Sovrummet har en fin garderob och en dubbelsäng med klassisk 50-tals prickigt överkast. Gardinen i detta rum är också av ett äldre datum och samma ursprung som den förra. 

 
Köket tycker jag blev jättecharmigt, med de fina äldre trämöblerna som jag tror är tillverkade av Lerro. Blomsterbänken och den röda lampan med matchande gardin gör bilden bara bättre. Observera det otroligt lilla söta virkade grytlappen som hänger på spisen. Den "bara" följde med i ett annat köp. Gardinen här har samma ursprung som de andra. 

No comments:

Post a Comment