Sunday 3 January 2021

Erna Meyer dockor i Kährshuset

I mitt förra inlägg skrev jag om inredningen i Kährs-huset. Dockorna som finns i huset är alla utom en (han står i köket) av fabrikatet Erna Meyer. Dessa dockor har tillverkats av ett litet tyskt familjeföretag som startade sin verksamhet 1945. Det är handgjorda dockor av hög kvalitet. De tillverkas fortfarande. Mina är av äldre datum. 

Alla dockor har liknande ansikten. Förutom ansiktenas likhet så känns dockorna igen på att de har lindade ben och armar, oftast röda tygfötter och ofta också välsydda kläder. Jag tror att alla dockor jag presenterar här är av Erna Meyer-typ. Om någon säkert vet att jag har fel, kommatera gärna inlägget då. 

I kökssoffan sitter tre mindre dockor. Pojken med rutiga byxor verkar även förlorat lite av sin kalufs. Den längst till höger är nog också en pojke med kortbyxor. 

I fåtöljen i det högra sovrummet sitter en liten tjej i rutig klänning. 


Längre in i sovrummet, bredvid nattygsbordet sitter ytterligare en liten tjej i rutig klänning, denna gången blå-vit. Och vita fötter. 

I i fåtöljen i sovrummet till vänster sitter en liten kille med rutiga byxor och röda skor. Även han är lite tufsig i håret. 

Vid sängarna står en liten tjej som håller på att tappa kjolen. Hennes frisyr är också tilltufsad. 

I soffan i vardagsrummet sitter två "större" dockor. Den med gröna byxor har även han är mycket tilltufsad frisyr. Den högra kan ha någon form av folkdräkt och svarta fötter. 

Inne i hörnet sitter en liten docka med någon slags poncho. Originalkläder? 


I den rutiga fåtöljen sitter en större docka med rutig kjol och rutig blus. Hon har flätor så hennes hår är lite mer i schack. 


Viss fakta har jag hämtat från följande sida:   https://erna-meyer.com/en/index

No comments:

Post a Comment