Saturday 2 August 2014

EDI dolls

Doll houses could be rather dull if not anyone lived in them so therefore I am today going to show you some of my oldest dolls. They are residing in my doll house from the 40s.


Most of them are German EDI dolls. EDI stands for Erich Dittman who manufactured dolls 1948 to 1960. The dolls were made of celluloid or tortulon (a kind of plastic) and dressed into many nationalities. Also characters from fairy tales were made.


On one of my dolls I have found an EDI marking in the neck of the doll. Some of the dolls have their clothes glued to their body so it is impossible to check for any markings. 


This Scandinavian couple or perhaps Swedish, was sold in Sweden at least in the mid 50s. I have some more dolls similar to this couple but only one complete couple, as far as i know. The other ones missing some parts of their clothing  


Here are guests from Germany I think. They arrived just a couple of days ago and are my latest purchase to my doll house world. 


This old doll who sits in the corner I am not sure of what brand it is. It is marked Germany so it could be an EDI. Anyone who knows anything of this doll?

7 comments:

Anonymous said...

Hej.
Hittade tyvärr ingen mail så får be om ursäkt för att jag skriver här.
Undrar om du köper och säljer något med dockskåp med tillbehör. Är nämligen intresserad av att köpa en sak som du har i ett av dina.
Om så är fallet så kontakta mig gärna på mail.
filip_milbredt@hotmail.com

Mvh Filip Milbredt

Mina dockskåp said...

Hej Filip
Jag säljer en del dockskåpsgrejer via Tradera.

Anonymous said...

Hej igen.
Är väldigt intresserad av din svarta Lundby soffgrupp. Har en kompis som pysslar en del med dockskåp och hon har varit på jakt efter den i mer än fyra år nu så jag tänkte försöka hitta en till hennes födelsedag.
Är du intresserad av att sälja den?

/Filip

Mina dockskåp said...

Dessvärre inte i dagsläget. Jag håller på att gå igenom min samling och tänker sälja framöver det jag inte behöver. Hör av mig om de blir aktuella för försäljning.

Anonymous said...

Ok :) Hör av dig till mailen jag skrev ovan i så fall bara.

/Filip

Eva said...

Dockorna i folkdräkt ska nog föreställa Rättviksdräkter även om "breddan" på kjolen har blivit en randigt förkläde. Rättviksdräkten fick på 40-50-talet ofta representera svenska folkdräkter rent allmänt och om dockorna är gjorda i Tyskland så är det kanske inte så konstigt om det inte blev helt korrekt. Eller, det blev sällan helt korrekt ens på dockor gjorda i Sverige.
Jag har likadana efter min mormor, men kläderna är väldigt sönderlekta av mig och mina kusiner så jag funderar på att göra nya kläder till dem innan de får flytta in i mitt dockskåp som jag håller på att renovera. Om jag hittar dem, jag lade dem någonstans för en fem år sen...

Mina dockskåp said...

Hej Eva! Lycka till med dina dockor och ditt dockhus. Tack för informationen om folkdräkterna.

Post a Comment