Saturday 11 May 2013

En favorit - Lerro 1957

En av mina absoluta favoriter i min samling är ett Lundby/Lerro dockskåp från 1957 som jag brukar kalla "Villa Bandhagen". Namnet kommer av varifrån huset är köpt. Den karakteristiska spiraltrappan är ju naturligtvis där. Dörrarna är mörkbruna och listerna runt huset samt dörrposter och trappräcke är charmigt ljusgröna. Tapeter och golv är original i hela huset. Det är inrett och möblerat med tidsenliga möbler och saker.  Vissa undantag förekommer förvisso.
 
Ovan bild är från en del av vardagsrummet där dockfamiljen har ett matsalsmöblemang i rokokostil som kan vara lite äldre än från 50-talet. Mattan under bordet är faktiskt en grytlapp som min mormor har virkat. Men jag tyckte den passade utmärkt som matta.  
 
 
I den andra sidan i vardagsrummet sitter dockskåpsfamiljen i soffgruppen. Huset hade inga gardiner när det kom till mig och jag vet inte om det haft det heller. Jag har sytt nya till alla fönster. Denna blev väl kanske inte helt lyckad i färgvalet mot sofforna. De första TV-sändningrana i Sverige kom 1956, så denna familjen är i det hänseendet mycket moderna med sin TV. Notera den otroligt charmiga taklampan. Fågelburen är ett undantag, då den är av betydligt senare datum, men jag tycker den passar fint i detta hus.
 
 
Sovrummets möblemang går också i rokokostil. Gardinen är ihop sydda spetsar från en gammal blus. Mattan har någon vävt någon gång. Köptes samtidigt med huset, så jag tror den kan ha legat i huset tidigare.  
 
 
Badkaret och WC-stolen är av äldre datum, då det var min mammas, som hon fick som barn på 1940-talet. Handfatet har jag kompletterat med.  
 
 
Köket går i Lerro-stil. Köksstolarna har de runda frambenen, som de äldre stolarna hade. Mattan återigen handvävd av någon, någon gång. Notera att dockfamiljen också har hushållspappershållare samt en mattvätt. Bredvid fönstret ses en lite kontakt. Huset har varit elektrifierat, men jag har inte vågat testa om det funkar. 
 
 
Till sist en bild från övre hallen där man kan sitta och mysa framför öppna spisen och kanske läsa en god bok. 

1 comment:

Mina dockskåp said...

Detta hus har blivit omdaterat till Lundby 1955/56. Se inlägg från 2013-08-14

Post a Comment