Wednesday 1 May 2013

Lundby 1965

Mitt äldsta Lundbyhus är från 1965. När jag köpte det var det utan dörrar men det har huset fått tillbaka. En list i ovankanten av portalöppningen saknas dock fortfarande. Huset är väl nästan inrett färdigt, om man nu blir färdig någon gång.

 
Lite historik runt Lundbys hus. Det första huset av så kallad Göteborgsmodell kom redan 1959. Det hade fått inspiration från nybyggda hus i Göteborg, därav namnet. Huset från 1959 fanns med eller utan el och inredd med Lundbys karakteristiska trä spaljé. Dörrarna var av Gabon och skorstenen var högre. I huset från 1965 har framför allt en vägg med badrumsdörr ersatts av en mellanvägg istället. (Skandinavisk design i dockskåpet).
 
 
Vardagsrummet tycker jag blev väldigt lyckat med det svarta soffmöblemanget och tapeten tycker jag är helhäftig. Blomman på soffbordet är inte helt korrekt, men kommer att bytas ut när jag hittar något ännu bättre. När jag inredde detta huset hade jag ej tillgång till exakt vad som fanns på marknaden att köpa 1965, utan om man ska vara lite petig så är det möblerat efter vad som fanns 1966.

Köket blev väl också bra. Över spisen finns en fläktkåpa som idag brukar vara svår att få tag på. Gardinerna i köket och vardagsrummet är gamla som jag satt dit. Gardinerna i sovrummet och hallen (finns faktiskt gardin i badrumsfönstret också) har jag knåpat ihop själv.

4 comments:

Anonymous said...

Hej!
Har hittat din dockskåpssida, som är mycket intressant.
Har en liten fråga angående köket där den blå spiskåpan finns med. Har också några köksmöbler uppklistrade på en gulaktig skiva. Var det så från fabrik eller är det något som någon hitta påoch gjort bara.
Mvh Rose-Marie!

Mina dockskåp said...

Hej Rose-Marie!
Kul att du gillar min blogg. Angående köksdelarna så är jag rätt så säker att de leverarades uppklistrade på en gulaktig träskiva från fabrik. Jag har sett en bild på detta arrangemang i en katalog från Lundby från 1959. (se Svenska dockhus) Så egentligen är skivan med uppklistrade köksdelar äldre än huset. Jag är ju lite petig att husets ålder och inredningen ska stämma överrens tidsmässigt så jag har funderat på att flytta detta kök. Får se hur det blir med den saken.
Med vänlig hälsning
Helena

Anonymous said...

Hej och tack för ditt svar!
Ursäkta att jag dröjt, men hade precis glömt bort det här.
Nu får jag väl klistra tillbaka köksinventarierna på skivan igen då.
Har samlat och haft många skåp en gång i tiden, men nu har jag bara ett kvar!
Men det är roligt att titta på andras samlingar.
Vänliga hälsningar Rose-Marie!

Anonymous said...

Hej, jag har sett dina fina dockskåpsbilder och undrar om jag kan få använda några av dem som bakgrund till en barnbok jag håller på att göra för 3-6-åringar. Det blir först en ljudbok men kanske senare även bilderböcker med tecknade figurer och dockskåpsbild i bakgrunden.
Med vänlig hälsning, Sussi Calås-Jonsson

Post a Comment