Friday 31 May 2013

Hemmabyggt dockhus

Det är länge sedan jag skrev något på denna blogg, men tiden har dessvärre upptagits av annat. Idag tänkte jag reparera skadan och presentera ett dockhus i samlingen som är ett hemmabygge från början av 1960-talet. Det är tillverkat av en finsk snickare och jag har döpt huset till villa Nokia då den förre ägarinnan bodde där och lekte med detta hus som barn. När det kom i min ägo så fanns ingen inredning kvar förutom en gardin och spegeln i badrummet. Jag har inrett det enligt eget tycke och smak. Valde att inreda det med möbler och inredningsdetaljer ungefär från 1940-talet. Största skälet till detta var att jag hade möbler från den tiden och inget hus för dem.

 
Utrymmet längst ner till vänster har jag utsett till någon form av förråd. Huset har också en mycket praktisk benställning som det står på. 

 
I vardagsrummet i den vänstra delen finns ett charmigt möblemang i trä. Pelargonen har jag gjort själv efter instruktioner av en mycket duktig kompis som tillverkar fantastiska blommor i miniformat. Mattan under bordet hör egentligen hemma i dockskåpet som jag hade som barn och den är en utklippt bit av ett rutigt tyg. Men jag tyckte mattan passade bättre här.  
 
 
På den högra sidan av vardagsrummet står ett möblemang i mörkt trä som jag vet med säkerhet att det är från 40-talet. 


 
I sovrummet är gardinen original från början av 60-talet då den följde med huset. Den stora och lite konstiga skapelsen på skåpet antar jag ska föreställa en blomma. Den lilla mattan är vävd på min lilla vävstol som finns kvar sen jag var barn. 

 
Köksbordet har två klaffar som går att fälla upp och det är med säkerhet från 40-talet. Mig veterligen har det aldrig funnits några stolar till men den ådringsmålade soffan tycker jag passar utmärkt till. Den följde med ett auktionsköp som jag gjorde för ett tag sen och jag tänkte först inte behålla soffan, utan sälja den vidare. Men upptäckte sedan hur bra soffan passade i detta huset. Stolen är egentligen i för stor skala men tillsvidare får den stå kvar. 

 
Dockan badar i ett badkar med tillhörande toalett och handfat från 40-talet. 

No comments:

Post a Comment