Saturday 10 August 2013

Det ljuva 80-talet i dockskåpet


Ett av mina dockskåp som är av senare datum är detta underbara hus från Lundby tillverkat cirka 1981-1983. Det har väldigt mönstrade tapeter och svart dörrfoder med vita dörrar. Mitt hus är i fint originalskick även om det fattas någon fönsterruta. Ärligt talat så var det största skälet till att jag ville ha detta hus i min samling var  tapeterna.
 
 
Jag har möblerat med det som fanns från Lundby att köpa cirka 1983. Som synes är jag långt ifrån klar, men ville ändå visa hur långt jag kommit då detta varit min favorit den sista tiden. (Jag byter favoriter lite då och då som ni kanske märkt.)  Temat i huset är guld och färg i största allmänhet.

 
Vi börjar kika in i vardagsrummet med soffa och fåtöljer i guldgult med ett soffbord som har tonad glasliknande skiva och mässingliknande ben. Hyllsektionen är beige och var en nyhet i Lundbys sortiment 1983. Kolla in den urfräcka och supermönstrade tapeten. Är den inte läcker? Golvlampan i hörnet fanns att köpa redan på slutet av 1970-talet men den passar ju så bra här. En liknande hade vi hemma på 1980-talet. 

 
Köket har bruna vitvaror och furuluckor som också det var en av 1983 års Lundby nyheter. De tidigare röda köksmöblerna har nu 1983 fått bli vita. Även i köket är det en läckert mönstrad tapet. 

 
I undervåningen, med en för huset ganska stillsam tapet, finns ytterligare ett soffmöblemang. Detta blåmönstrade möblemang var också en nyhet 1983 i Lundbys sortiment. Bokhyllorna i furu har jag daterat enligt en tysk Lundbykatalog från 1983 då de i Tyskland var en nyhet. Om de någonsin lanserades i Sverige har jag inte en susning om. Kul här är också den med sofforna matchande gardinen. Det är ännu inte det soffbordet som jag vill ha här. Får se om jag får tag på det.  

 
Till sist vill jag visa en bild från det mindre rummet i undervåningen som har en helt fantastisk fondtapet i form av en lövskog. Och hur man sen kan kombinera den med en jätteblommig tapet övergår mitt förstånd, men samtidigt gillar jag den galna kombinationen. Här är tänkt att bli ett gästrum men tillsvidare är det ett arbetsrum med skrivbord och sybord.

No comments:

Post a Comment