Sunday 11 August 2013

Utbyggnad i Lundby 1973

Lundbyhuset från 1973 har byggts till med en undervåning. Den är i lite sisådär originalskick men helt okej. Inget är ju ändrat i alla fall. Fönsterrutan saknas men det ska fixas i sinom tid.

 
Undervåningen är som synes mycket glest möblerad. I det lilla rummet ska det bli ett gästrum som för tillfället bara har en säng. Sängmodellen var en nyhet 1973 men har en annan bäddklädsel i 1973 års katalog än vad min har.

 
I det större rummet finns nu ett soffmöblemang "Nya Romance" som Lundby presenterade 1973. Även borden med motiv var nya 1973. Även bordslampan i hörnet var ny 1973. 

 
Vardagsrummet har möblerats om något och sofforna som heter "London", också de en nyhet 1973, flankeras nu av ett bord med gult kakel, även det en av 1973 års nyheter. Golvlampan med randiga skärmar som felaktigt stod i Lundbyhuset från 1972 lanserades ju först 1973 och har nu flyttats hit. 

2 comments:

Tina Hermansson said...

Hej

En så rolig och givande blogg du har. Blir så nostalgisk.
Jag har funderat på att restaurera mitt första och något slitna dockskåp och letar efter bra hemsidor för att se vad som var tidsenligt. Finns det förutom din blogg någon bra sida där man kan se vilka möbler som kom från just Lundby. För min del är det Lundby som är intressant då min Mormor, Morfar och Mamma alla jobbade på Lundby dockskåpsfabrik i Stenkullen.
Måste erkänna att jag nog varit lite bortskämd med både hus och möbler, men de flesta möblerna är sönderlekta efter generationer av barn.
Mvh Tina

Mina dockskåp said...

Hej Tina
Vad kul at du gillar bloggen.
Jag har några bra länkar i högerspalten, varav på Svenska dockskåps hemsida finns både ett museum och gamla kataloger inskannade som man kan kika på.
Lycka till med ditt dockskåp!
Hälsningar Helena

Post a Comment