Tuesday 13 August 2013

Från renoverat till original

Idag köpte jag ett Lundbyhus på Myrorna som jag daterar till 1970. Det var ett sånt som jag fick när jag var liten, men mitt är ju renoverat där det mesta av originaltapeter, golv och andra detaljer är borta. Detta huset var också omtapetserat i några rum men då jag pillade på tapeterna redan innan jag köpte huset så upptäckte jag att de var riktigt dåligt fastsatta. En tanke kom då att det kanske går att få tillbaka originalkaraktären. Sagt ock gjort skåpet fick följa med hem och nu i eftermiddag har jag ägnat mig åt att få tillbaka så mycket original som möjligt.

 
Så här såg det ut när det kom hem. Omtapetserat i vardagsrummet, sovrummet och badrummet och med en buktande yttervägg (som jag inte upptäckte förrän jag var hemma). Sidlisterna saknades också. Men spaljén i hallen samt räcket där uppe fanns kvar. Golven var knappt slitna alls och i köket samt hallen var originaltapeterna i fint skick. Dock tror jag att hallväggen mot badrummet är ommålad. De få möblerna och mattorna hittades på en annan andrahandsmarknad och ska inte få vara i huset sen.
 
 
Så här fin är kökstapeten som jag bedömer som original. Det satt plastfönsterbågar i alla fönster men plexiglasskivorna var repiga och buktade, så jag beslöt att helt enkelt ta väck dem. Mitt eget dockhus hade ju faktiskt inga fönsterbrädor utan bara dessa utskurna hålen. Planen var att huset ska få se ut som mitt gjorde när jag fick det.


 
Samma fina tapet fanns i hallen. Spaljén verkar omlimmad men är ju trots allt intakt. Här syns också den väggbiten som jag tror dessvärre är målad. 
 
 
Så här fina tapeter gömde sig under omtapetseringen i vardagsrummet. Det visade sig att det var mer eller mindre bara att dra av de "nya" tapeterna från väggarna. Räcket är också ditlimmat. Dessvärre saknas en pinne. 
 
 
Det här är sovrummets tapeter som gömts under nya. Lite fläckar, men inte så farligt, tycker jag. 

 
Taket fick jag bryta loss då det blivit omlimmat någon gång tidigare och då snett. Det var det som gjorde att vänster yttervägg buktade. De saknade sidlisterna ersattes av lister från husdelar härrörande från ett likvärdigt Lundbyhus från ungefär samma tid. På bilden står huset och vilar, nylimmat och i spännband. Vikten ska hålla det tidigare snedlimmade golvet på plats.
 
 
Förvandlingen klar! Blev ganska så bra, tycker jag. Det liknar mitt ursprungshus väldigt mycket i alla fall. Det var en kul eftermiddag att se om det skulle kunna gå att återställa huset i originalskick.

2 comments:

Millis said...

Försvann min kommentar tro? Provar skriva en ny med risk att bli tjatig ;) Du har händelsevis inte fönstren kvar till detta hus? Jag köper dom isf gärna av dig :)

Mina dockskåp said...

Dessvärre gick två sönder när jag tog bort dem och ett behöver jag själv då jag saknar ett fönster i ett annat hus. Om de andra två inte gått sönder skulle du gärna ha fått köpa dom. De var fastlimmade rätt så rejält.

Post a Comment