Saturday 14 December 2013

A renovated Lerro 1961

For a couple a months ago I bought a house on an auction. I locked at the pictures the seller presented and it looked great. I thought that wallpapers, floor and everything was original from 1960s. The seller didn´t wrote that it were and I didn´t ask either. I was so disappointed when the house was delivered and I realized that three rooms out of five had wall papers from 1980s and most of the wooden details was repainted. First I wanted to just get rid of the house and I was so disappointed of myself to not have checked it up properly. Why didn´t I ask if the house was in original shape? The middle room on upper floor and the big room on ground floor were still in original shape. Luckily, nothing was done to the floors.

För några månader sen köpte jag ett dockhus på auktion. Jag tittade på bilderna som säljaren lagt upp och det såg helt perfekt ut. Jag trodde att tapeter, golv och målning var i original från 60-talet. Säljaren skrev aldrig i beskrivningen att det var så och jag frågade heller aldrig. Jag blev så besviken när huset kom hem till mig och jag insåg att tre rum av fem var omtapetserade i 80-tals tapeter och att det mesta av trävirket var ommålat. Först ville jag bara glömma huset och göra mig av med det för jag var så besviken på mig själv att jag inte hade kollat upp skicket noggrannare. Varför frågade jag inte om det var i original skick? Det är endast i mittenrummet på övre plan samt det stora rummet på nedre plan som har kvar originaltapeter. Lyckligtvis så var inget gjort med golven i alla fall.


After a couple of days I tried to see if I could find the old wall papers underneath the new ones, but the new wallpapers where fasten far too well. It was not possible to take the new ones off. At least I found out that all of the rooms had had the same wall paper on the back-wall and the same wall paper on the right side walls and the same, brown paper on the left side walls. Instead I decided to restore the house to a 1960s shape with wall papers from that time and tonight I have finished that work. I also got rid of some of the stains on the floors with help of a rubber. The house is a Lerro, probably from 1961 and is now redecorated to a shape that almost looks like I wanted it. 

Efter några dagars surande så bestämde jag mig för att se om det gick att få fram de gamla original tapeterna. Men det gick inte. Åttiotals tapeterna var alldeles för väl ditsatta. I alla fall så kunde jag konstatera att alla rum hade varit lika tapetserade med samma tapet på bakväggen i alla rum samt samma på alla innerväggar utom sidoväggen längst till vänster som varit tapetserad i brunt papper.  Sen bestämde jag mig för att försöka återskapa 60-tals känslan i huset med tapeter från tiden. Några fläckar på golvet fick jag också bort med hjälp av ett suddgummi. Huset är ett Lerro, antagligen från 1961 och är nu omgjort till ett skick som liknar det jag önskade mig.

 
In the bathroom I redecorated the walls with brown paper, as it used to be in some dollhouses from that time. In the bedroom and the kitchen I used original wall papers from 1960s. The pillar to the stairs on the top floor is still missing. I am going to fix it as soon as I got the wooden pillar. I have started to arrange the furniture and below I present to you some pictures of the work in progress.
 
Badrummet är tapetserat med brunt presentpapper såsom många badrum i dockhus var tapetserade vid tiden. Sovrummet samt köket är omtapetserat med originaltapeter från 60-talet. Trappstolpen på övre plan saknas fortfarande men jag ska fixa det så snart jag hittar en träpinne av rätt storlek. I det följande visar jag några bilder från huset efter att jag börjat möblera det. Allt är lite preliminärt och inte klart på långa vägar.
 




No comments:

Post a Comment