Saturday 8 September 2018

Kaffe-kalas



Jag har nyligen påbörjat en inventering av mina dockhus och också startat mitt tredje försök till att skapa en databas. De två tidigare databaserna jag gjort har kraschat dessvärre, varav den senare innehöll över 2 500 poster. Klantiga jag hade inte heller gjort en backup-kopia. En dyr läxa. Således tänkte jag idag presentera det första huset som är nyinventerat och där huset och alla inventarier är fotograferade och beskrivna i min nya databas. 


Dagens hus kallar jag för Gemla-huset. Jag är ganska säker på att huset är tillverkat av Gemla. Är det någon där ute som vet mer bestämt så vore jag tacksam om jag fick det bekräftat. Tapeter och golv känns väldigt tidigt 1900-tal, så min gissning är 1910- eller 1920-tal. Skalan är ungefär 1:12 eller möjligen 1:10. Huset har en öppningsbar glasdörr och två rum fördelat på två våningar. Varje rum har dessutom 2 fönster med fönsterrutor med riktigt glas. Tapeter och golv i båda rummen i hyfsat skick och i original. Jag har möblerat huset framför allt med möbler som jag köpt som en samling vid ett och samma tillfälle. 


På nedervåningen hålls ett mysigt kaffekalas. Alla möbler här utom vitrinskåpet är brunbetsade och lackade. Ser ut att vara byggda av någon form av byggsats. Att åldersbestämma dem är svårt, men stilen känns tidigt 1900-tal och passar bra in i detta hus. Under ena sängen står ditskivet "8 delar  ... 4:75". Antar man den svenska kronan avses och att de sista siffrorna motsvarar ett pris så borde möblerna ha lite ålder. Vitrinskåpet är nog också från samma tid men inte byggsatsbyggt. Det har en utdragbar låda och öppningsbar dörr gängad på ena sidan på nederdelen. På den övre delen har det  nog också funnits en dörr. Någon pysslig person har satt ett 5-öresfrimärke uppe i ena hörnet. Flera av tavlorna följde med i köpet av huset och är hemmatillverkade av bland annat bokmärken uppklistrade på kartong. Resten av smågrejerna är köpta vid olika tillfällen. Observera den charmiga papegojan på sin pinne. Dockorna i soffan är på besök och bor egentligen i Malå-huset (återkommer med detta hus i en senare presentation). 


Rummet på övervåningen är också möblerat med samma typ av "byggsats"-möbler och består av ett linneskåp, spegelbyrå, två sängar , två stolar och två nattduksbord. Till detta rum hör också två väldigt fina ljuslampetter i mässing som satt på bakre väggen vid köpet. Dock gick den ena sönder under frakten hem till mig. Ska försöka laga den och sätta tillbaka dem båda där de hör hemma. Andra planerade kompletteringar är sängkläder till sängarna. Jag har hittat ett glansigt vinrött tyg som jag ska sy täcken i gammaldags stil. Har också tänkt fylla linneskåpet med textiler av något slag. Den lilla tomten på linneskåpet har varit min mammas och är antagligen från 40-talet. 

No comments:

Post a Comment