Saturday 17 November 2018

Lampor från Brio designade av Jo Hammerborg Kap 2

Nu fortsätter genomgången av lampor designade av Jo Hammerborg, verksam vid Fog & Mørup AS i Danmark 1957-1980.  Brio tillverkade kopior i dockskåpsstorlek, som de började sälja 1971. 


Den första modellen "Orient", finns både som taklampa och bordslampa. Bilden ovan till vänster visar flera olika utförande av taklampan som Jo designade på Fog & Mørup 1963. Formen ska efterlikna en tår och hade olika ytterfinish, alla med vitmålad insida för att få optimal reflektion av ljuset. De gjordes ursprungligen i två olika storlekar, major och minor. Major tillverkades med fyra olika ytskikt, koppar, aluminium, brun och skiffer. Alla hade en topp gjord av teak. Den modell som Brio valde att tillverka i dockskåpsstorlek kallas "Stor Orient" och motsvarar major. Brios är målad att se ut som mässing och har en svart topp, enligt bild ovan till höger. 


En mindre Orient modell tillverkades också som bordslampa, se bild ovan till vänster. Jo designade den 1968 och den fanns ursprungligen i tre varianter, kopparfot med brun skärm, mässingsfot med vit skärm och aluminiumfot med ljusblå skärm. 1970 designades även en större variant av denna bordslampa. Brios dockskåpslampa har en lampfot gjord i plast som målats att efterlikna aluminium. Skärmen förekom i olika färger. Den som finns i min samling har vit skärm och visas på bilden ovan till höger. Som barn på 70-talet hade jag också en sådan här lampa. Idag finns dessvärre bara foten kvar och om jag inte minns fel så var skärmen röd. I Brios katalog från 70/71 finns en röd och i ett annat reklamblad (antagligen av senare datum) ingår en gul. När den med vit skärm kom vet jag inte säkert. 


En vägglampa som passar alldeles utmärkt ovanför sängen heter "Fuga" och designades av Jo 1966. Den fanns ursprungligen i tre varianter som visas i bilden ovan till vänster, alla med sidostycken i trä eller metall samt rektangulär skärm i ett ljust material. Den modell som Brio tillverkade som miniatyr hade svarta sidostycken och en skärm som ska efterlikna mässing. Dockskåpsmodellen har två stift på baksidan som förs direkt in i väggens uttag. 


Ytterligare en vägglampa som designades av Jo hette "Pastel" och lanserades 1968. Den består av en cylinderformad nederdel med skärm ovanpå. På bilden ovan till vänster ses lampan i fyra olika utföranden. Den variant av Brios miniatyrlampor som efterliknar denna modell har jag i vitt utförande. Jag är osäker om den gjordes i någon fler färgställning. I nästa inlägg kommer jag att presentera några fler av Brios lampor som ursprungligen designats av andra designers verksamma vid Fog & Mørup AS. 

Källor jag använt till detta inlägg är: 
https://www.danishvintage.design/designers/jo-hammerborg/
https://www.danish-lights.com
http://dollhouse.mine.nu/download/ws/brio-/Brio%201970-71_VS.pdf

Komplettering: Jag har nu sett på nätet att vägglampan Pastel även funnits i rött. 

No comments:

Post a Comment