Sunday 18 November 2018

Sittmöbler designade av Arne Jacobsen

Arne Jacobsen (1902-1971) var en dansk arkitekt och formgivare. Han anses som en av företrädarna för funktionalismen. Han har ritat ett flertal byggnader men har också designat några oförglömliga möbelmodeller varav några tillverkas än idag. 


Brio tillverkade kopior av några av Jacobsens mest kända modeller och presenterade dem i sin katalog från 1970-71. I detta inlägg koncentrerar jag mig på sittmöblerna, sjuan, ägget och svanen. 


"Sjuan" var en skalstol med sits och rygg i laminerat trä med stålrörsben. Den visades första gången på utställningen H55. Den har genom årens lopp tillverkats i flera färger och modeller och finns än i dag i produktion. Bilden till vänster visar "Sjuan" i skala 1:1, men den är otroligt lik min bild till höger av Brios miniatyrkopia (från min samling) som tillverkades under 70-talet. Brios stol var tillverkad av plast med ben i lättmetall. 


Pallen på ovan bild tillskrivs också Arne Jacobsen och visar Brios miniatyrversion (från min samling). 


En populär modell är fåtöljen "Svanen". Den lanserades 1957-58 till SAS Royal hotell i Köpenhamn. Bilden ovan visar flera färger av denna fåtölj i skala 1:1. De utsträckta armstöden ska efterlikna svanens utsträckta vingar och som också gav fåtöljen dess namn. Denna modell var ett resultat av Jacobsens jakt efter en lätt och smidig fåtölj som krävde minimal stoppning men hade hög komfort. 


Brio har tillverkat miniatyrkopior velouriserade i olika färger och jag har två turkosa och en grön "svan" i min samling och de visas på ovan bilder. 


En mycket känd modell är fåtöljen "Ägget". Den formgavs 1958, till lobbyn och receptionen i SAS Royal hotell i Köpenhamn. Den produceras fortfarande. Bilden till vänster är originalet i skala 1:1 och den till höger är från min samling, tillverkad  av Brio. Miniatyren är velouriserad i rött. 

Till "ägget" tillverkades också en fotpall och till hotellet formgavs också en soffa som dock aldrig kom i serieproduktion. Brios varianter av fotpallen och soffan från min samling visas i ovan bilder. 


Källor jag använt till detta inlägg: 
https://sv.wikipedia.org/wiki/Arne_Jacobsen
http://dollhouse.mine.nu/download/ws/brio-/Brio%201970-71_VS.pdf
http://www.lilsdolls.se/mlij/dockskap/briofurn/briofurn.htm

2 comments:

Anonymous said...

Vilkrn fin och informativ sida jag hittade här! Tack! /Jenny
Förr höll jag på en del med detta intresse, se mer här: http://nittonhundrasextiofyra.blogg.se/category/gamla-dockskap.html

Mina dockskåp said...

Vad roligt att du gillar min blogg Jenny. Jag ska kika på din också. Hälsn Helena

Post a Comment