Sunday 18 November 2018

Fler lampor från Brio

I Brios katalog från 1970/71 presenterades tio miniatyrlampor gjorda efter kända designermodeller tillverkade av Fog & Mørup AS i Danmark. Den designer som fick flest lampor gjorda i dockskåpsformat av Brio var Jo Hammerborg som jag redan presenterat i två inlägg. Tre lampor var designade av två mindre kända designers, Juel Nielsen & Kiel Jørgensen. 


Enligt uppgifter i Brios katalog designades originalen till ovan två lampor av Juel Nielsen. Golvlampan kallas "Månen" och fanns hos Brio med minst tre olika färger på skärmen, gul, vit och röd. Bilden visar lampan jag fick som barn på 70-talet där jag dessvärre haft sönder den kvadratiska svarta foten som ska finnas längst ner. Den högra bilden visar en badrumslampa med spegel. Jag har sökt efter fakta om denna designer på nätet men gått bet. Så jag vet inte vem hen var och ifall hen gjort något mer. 


Den sista och tionde lampan från Brios katalog är en vägglampa designad av Kiel Jörgensen. Bilden till vänster visar ett katalogblad från 1977 där Kiels lampa återgavs i tre utförande, med grå, orange eller blått bakstycke. Enligt katalogtexten en effektiv och enkel ljuskälla med många olika användningsområden, till och med i badrummet. Brios miniatyrvariant har svart bakstycke med vit rektangulär lampskärm. Den passar väldigt bra i dockskåpets kök. 

Till detta inlägg har jag använt följande källor: 
https://www.danish-lights.com
http://dollhouse.mine.nu/download/ws/brio-/Brio%201970-71_VS.pdf

No comments:

Post a Comment