Sunday 4 November 2018

Databasen framskrider

Har fortsatt jobba med att föra in poster i min databas. Bara för att visa bredden på min samling så tänker jag nu visa den första posten på varje hundratal på det som är klart. (Post 100 och 200 har jag ju redan visat) 


Post nummer 300 är en köksmatta av fabrikat Lundby som fanns att köpa under ungefär andra halvan av 1960-talet till mitten av 1970-talet. Den är inte vävd utan mönstret är tryckt.


Post nummer 400 är en liten bokhylla som jag inte är säker på vem som tillverkat. Kan vara en tidig Lundby-produkt. Jag tror den är från 40/50-talet i alla fall.


Post numer 500 är en vattenkanna som jag köpte på 1990-talet. Ursprunget mins jag ej. Den är av metall och målad röd med blomdekor.


På post 600 finns en liten favorit. Det var från början en nyckelring med en kedja fäst i överkanten av bokryggen. Pärmarna är i metall och boken är öppningsbar och sidorna visar vyer från Åland. Det lilla spännet som låser boken har dessvärre gått sönder. Denna lilla bok (2,6x2,8 cm) köpte jag som barn på en semesterresa på 70-talet med familjen till Åland. Jag minns dock inte exakt vilket år det var. 


Post nummer 700 är en fåtölj tillverkad av Tuna Kullan, vars möbler är mycket eftertraktade av samlare. Jag kommer återkomma med en fördjupning om denna tillverkare vid ett senare tillfälle. Idag nöjer jag mig att visa en jätte charmig blommig fåtölj som är märkt Tuna Kullan på undersidan. Skalan är nog 1:12, dvs lite större än den klassiska Lundby-skalan. 


På post nummer 800 återfinns en "gröt"-skål. Den är tillverkad av keramik och är dekorerad i allmogestil. Jag vet egentligen ingenting om denna då den följde med i ett köp med lite smått och gott som jag ganska nyligen gjort. Är märkt på undersidan "Läxom" eller något liknande. 


En liten pojke med mycket rufsigt hår finns på post 900. Jag tror det är en så kallad Erna-docka. Återkommer när jag vet mer. 


Jag slutar som jag började, med en matta på post 1000. Denna är dock hemvävd av någon någon gång. Mer vet jag ej. 

1 comment:

Amaruq said...

Hallo. Jeg liker bloggen din. Leste nylig om en annen Erna Meyer-dukke og var og så på nettsiden deres. Fristende å kjøpe en ny liten familie - de er så flotte.

http://erna-meyer.com/en/index

Post a Comment