Wednesday 17 April 2013

Det romantiska huset

Dockskåpet som jag skriver om idag brukar jag ibland kalla för "det romantiska huset". Detta beroende på att jag tycker det är lite romantiskt inrett med mycket blommönster. Huset är från 1956-1957 och tillverkat av Lerro för BRIO (uppgifter enligt säljaren). Allt i huset är dessvärre inte originalskick. Viss förbättringsmålning har utförts av den tidigare ägaren, men inget som stör.  

                                    

De fina gardinerna i huset är hemmatillverkade och följde med köpet. Huset saknar fortfarande en hel del lampor, men det kommer jag att komplettera med så fort jag hittar de som passar bra. Möblerna och inredningen är från 1950-talet där bl.a. köksbordet med stolar och matsalsbordet med stolar på övervåningen är tillverkade av Lerro.           

                                    

Kort historik om Lerros tillverkning av dockmöbler. Det började 1949 med att Per-Hugo Börnfelt började tillverka dockmöbler som speglade det designideal som rådde i de svenska hemmen vid tiden. Börnfelt döpte sin firma till Lerro och sålde bland annat sina möbler genom BRIO. För BRIO och Lundby designade han sedan ett tidsenligt tvåvåningshus med spiraltrappa, som detta huset. (Skandinavisk design i dockskåpet)


Sovrummet är möblerat med en tidsenlig säng och romantiska spetsgardiner. Mattan på golvet i sovrummet och den under soffbordet i finrummet är broderade med pyttesmå stygn. Fick med de båda fina mattorna med ett annat köp, men tyckte att de passade bättre i detta hus. På nedervåningen står en ljuvlig fåtölj bredvid spiraltrappan som jag gav en smärre förmögenhet för, men det var det värt. Notera också den underbara 50-tals tapeten i grönt.


                                     

No comments:

Post a Comment