Saturday 20 April 2013

Min barndoms dockskåp

Jag har nu försökt återställa mitt eget dockskåp som jag fick som (nästan) fyraåring 1969. Jag lyckades ju dels slakta det rätt så bra med lek som barn samt att jag som tjugoåring renoverade det med 80-tals tapeter. Golven blev väl rätt så bra renoverade i alla fall. Har nu återställt huset till 60-tals stil, såsom det borde vara. Alla rummen är nu tapetserade med 60-tals tapeter och det gamla köksgolvet är framtaget. I de andra rummen var det betydligt svårare att få fram de gamla golven och då de "nya" var rätt så okej, fick de vara kvar.

 
Förövrigt så är huset tillverkat av Lundby och av den så kallade Göteborgs-modellen. Jag fick det julen 1969 men jag tycker efter min efterforskningar att det stämmer bättre in att vara 1970-års modell. Men det är väl inte otänkbart att det lanserades till julen 1969. När jag fick huset fanns inte platsfönstren i utan det var bara tomma hål och inga fönsterbrädor (se frontbilden) Jag fick fönsterna senare under 1970. De flesta av möblerna är från min barndom. Har dock kompletterat något.

 
Matsalsmöblemanget i rokokostil som står i mittenrummet på nedre plan hade jag inte, men önskade mig det hett. Därför har huset nu fått ett sånt möblemang. Rokokosoffan är också en senare komplettering. Kristall lampan och tillhörande lampetter är också från när jag var liten. Att de har några ljus kvar över huvud taget är förvånande då jag gick så hårt fram med mina dockskåpssaker. Spaljén är inte original då den inte fanns kvar efter min vilda lek. Har gjort en ny, som dessvärre blev lite gles mellan pinnarna för att vara riktigt snygg.

 
I köket har jag kompletterat med avlastningsbänken och överskåpet. Resten är sen jag var liten. Observera den söta hemmagjorda köksmattan tillverkat av en vaxduksbit. Förövrigt är resten av mattorna i huset kompletterat med, då jag inte hade några Lundbymattor alls.

 
I vardagsrummet står en av de dockor jag hade som liten som boende i huset. Både soffan och en fåtölj samt bokhyllan har fått delvis nya ben då jag som liten lyckats slå av dem. Nu tycker jag möbleringen har blivit bra. Observera den underbara tapeten i vardagsrummet. Absolut min favorit i detta huset. Golvet i detta rum är förövrigt hoplagt av små avlångt urklippta bitar av träliknande och självhäftande plast. Ganska fiffigt. Räcket vid trappen fanns inte kvar, men jag har lyckats hitta ett originalräcke att sätta dit. Den lilla tavlan över Tv:n är handbroderad med "Hem ljuva hem" som jag fått i gåva av en kär vän.

 
Till sist kommer en bild på sovrummet, där jag förövrigt kan berätta att min sovrumsgardin som såg precis ut som den som sitter där nu, inte finns kvar i helt skick då jag som barn inte tyckte det var snyggt med en gardin som täckte hela fönstret.

1 comment:

Elisabeth said...

Jättefint! Vad roligt att ha sitt eget dockskåp kvar!

Post a Comment