Sunday 14 April 2013

Reparationsarbete

För cirka en vecka sen fick jag ett Micki dockhus levererat, men transportören hade skadat paketet och även husets tak. Ärendet är reklamerat men jag vet ännu inte om jag blir ersatt för de skador som uppkom.



Så här såg taket ut när huset kom till mig. Jag blev ju naturligvis väldigt ledsen, men idag är jag på  bättre humör då jag lyckats reparera taket ganska bra. Lite lumppapp, spackel och färg kan göra underverk. När jag ändå var igång tillverkade jag ett nytt trappräcke till övervåningen då det gamla saknades. Se så fint det blev.



Dateringen av dockhuset är inte helt lätt. Liknande dockskåp från Micki, men med grönt tak är daterat i "Skandinavisk design i dockskåpet" till 1969. Golven, trappen och innerdörrarna stämmer med 1969-års hus. Mickis hus från 1964 hade spiraltrappa. Min gissning är att det är från 1965-1969 någon gång. Uteslutet 1970 för då hade huset portal på övervåningen till höger i stället för dörr.
Jag är jätteglad för att ha detta huset i min samling och uppskattar framför allt de tidstypiska tapeterna som är i gott originalskick. Nu är det bara det roliga kvar, att inreda.

5 comments:

Unknown said...

Hej Helena!
Jättefin blog! Det är otroligt tråkigt när dockhusen blivit skadade i transporten - och inte är det lätt att få ersättning heller.
Jag kan berätta att ditt fina Micki är precis som du trodde tillverkat 1969. Det är absolut ett av mina favorithus, jag gillar 60-talshusen med de grå tapeterna - inredning gör sig väldigt bra i de husen.
Lycka till med blog'en! Elisabeth

Mina dockskåp said...

Tack för kommentaren!

Mina dockskåp said...

Tråkigt nog kommer jag inte få någon ersättning för skadan, då transportören anser att paketet var för stort och då kan man inte reklamera.

Anonymous said...

Hej ,jätte snyggt gjort , Har du flera sådana dockskåp ? jag undrar om du vill sälja någon i så fall ?
MVH Annica

Mina dockskåp said...

Dessvärre har jag inte något hus till salu men de kommer ut till försäljning lite då som då. Kolla t.ex. på Blocket eller Tradera.

Post a Comment