Wednesday 12 June 2013

Gardiner och gardiner

Fönster har i regel ett dockhus men inte alltid gardiner. Lundby började tillverka gardiner för uppsättning i sina dockskåp i början av 1970-talet. Innan dess var det den egna händigheten som fick tas till för att det lilla dockfamiljen i dockhuset skulle få gardiner i sina fönster. Nedan ses ett exempel på Lundbys fabrikstillverkade gardin från 1970-talet. Bakpå gardinen finns två piggar som ska ner i två hål som finns i fönsterfodret.

 
Och innan de fabrikstillverkade gardinerna fick man alltså själv ta fram nål och tråd. Till de äldre dockhusen försöker jag få tag på gamla gardiner i första hand. Alla de fyra nedan gardinerna är handsydda och av äldre datum. Ålder vet jag inte exakt då jag köpt dem begagnade. Gardinen som hänger längst ner satt dock i ett Micki-hus från 1964 så den är väl antagligen från den tiden.
 


 
 
Men även jag har fått tagit fram nål och tråd och knåpat ihop några själv. Jag försöker att använda gamla tygbitar eller tyg med så rätt tidsanda som möjligt. Nedan ses fyra exempel.
 
 

 
 
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment