Sunday 23 June 2013

Lundby 1971

Under 1971 tillverkade Lundby sin Göteborgsmodell i ett flertal olika varianter. Det fanns med heltäckningsmattor för första gången i Lundbys historia, men även hus med det traditionella ljusblå målade golven. För första gången var också dörrarna i plast och det fanns med olika färg på handtagen. Även gardiner fanns nu att köpa jämte ett nytt sortiment av 70-talsdesignade möbler. (Källa: Svenska dockhus - allt om dockskåp från Sverige).


Jag har två av Lundbys dockskåp från 1971 varav detta är det som hitintills fått mest inredning. Det har heltäckningsmatta i vardagsrummet, sovrummet samt mittenrummet på nedre plan. Köket och badrummet/hall har de ljusblå målade golven. Hela huset har originaltapeter och är i hyfsat bra skick. Hela huset har lite skralt med tavlor.

 
Vardagsrummet är möblerat med de klassiska röda "skinn" möblerna som lanserades redan på 1960-talet. Dockorna som är med är nog inte från tiden. Blommorna i vasen är ett hemmabygge men nog så pryd samt. Vasen är Lundbys. 

 
Det röda matsalsmöblemanget inklusive skåpet lanserades 1971. I katalogen från detta år finns också en blå gungstol med kurbitsmålning på. Jag är osäker när den röda gungstolen kom till försäljning, men den får tillsvidare stå i detta hus från 1971 då jag tycker att den passar bra här.

 
Hallmöbeln andas ju så mycket 70-tal och den lanserades av Lundby 1970. Bakom den skymtar badrumsinredningen. Även här har jag gått bet på dateringen men det är likvärdigt de badrumsdelar som fanns 1971, men de med blått kakel istället för gult.

 
Sovrumsmöblemanget i mahogny kom redan på 1960-talet och fans kvar i sortimentet 1971. Här syns också en av de fabrikstillverkade gardinerna som nu fanns till försäljning. Dessvärre är bara den ena sängen bäddad. Ett framtida projekt att hitta sängkläder även till den obäddade sängen för jag tror att den som är bäddad har originalsängkläder. 

 
Till sist vill jag visa en snurrfåtölj som inte är tillverkad av Lundby. Den är från Danmark och tillverkad av Charlotte Möbler. Om man jämför med de röda "skinn" möblerna som Lundby tillverkade så syns tydligt hur de olika tillverkarna influerade varandra. Eller om Lundby hade ett finger med i spelet. I alla fall tycker jag den är väldigt charmig och passar bra in i detta hus från 1971. Om någon av mina läsare vet mer om denna fåtölj får ni mer än gärna kommentera detta.

No comments:

Post a Comment