Sunday 9 June 2013

Nybygget

I slutet av 1990-talet började jag bygga ett dockskåp. Jag hade köpt en byggsats via ICA-kuriren men mer än påbörjat blev aldrig arbetet då. För en vecka sen fick jag för mig att återuppta bygget och nu i helgen har flitens lampa lyst. Tanken om inredningen i huset som jag haft sen första början är att det ska vara inspirerat av Carl Larsson gården i Sundborn. Inte en kopia utan med inspiration av färger och design. Vissa detaljer kommer ändock att kännas väl igen för den som varit i Carl Larsson gården.

 
Min arbetsplats där arbetet pågår med nedervåningen som kommer att omfatta en matsal, ett kök samt en hall. Huset har även ett övre plan som kommer att innehålla ett sovrum, ett förmak samt en hall. Det finns också en vändbar överdel som kan användas som en vindsvåning. Har inte riktigt bestämt om jag ska inreda den eller inte. Byggsatsen innehöll endast en mellanvägg per plan. Jag har kompletterat med mellanväggar så att jag även får hall både uppe och nere. Fönsterna följde med byggsatsen.


 
Bröstpanelen i matsalen är limmad på väggen. Ska sen målas grön. Dessvärre räckte inte trälisterna som jag använder till de andra två väggarna, så jag har fått beställa fler. 

 
 
Här pågår det golvläggning i hallen. På vänster sida skymtar golvet i matsalen som betsats till en vacker ton med hjälp av starkt te. På höger sida skymtar golvet i köket som betsats med svart vattenbaserad färg som spätts rikligt  med vatten. Dörrarna med karm och lister fann jag i julas på Tradera för 19:- styck. 

 
Någon trapp följde inte med byggsatsen så den har jag komponerat ihop själv. Här syns den nedre delen av trappen som går till övre plan. 

No comments:

Post a Comment