Saturday 8 June 2013

Möbler och hus, hör de ihop eller inte?

När jag kompletterar min samling så sker det oftast genom köp på auktionssajter eller blocket o.dyl. Det är också ganska vanligt att den som säljer delar upp allt i separata auktioner/försäljningar. Detta mest på grund av det verkar generera bäst betalt vilket naturligtvis är en viktig faktor för den som säljer. Men för den som köper ställs man inför ett dilemma (eller inte). Vill man köpa huset med den inredning det haft så kan det då bli väldigt dyrt, samt att vid ett auktionsbjudande kan man ju inte alltid bestämma utgången. Framför allt inte när det på till exempel auktionssajten Tradera förkommer bud under den sista självande minuten och att det då ofta inte finns tid att bjuda över.

Att auktioner på auktionssajter har en fix sluttid är ett faktum som man får acceptera och förhålla sig till. Men det jag ägnat en del tankemöda åt är hur viktigt det är att jag då lyckas buda hem all inredning huset haft samt huset. Detta scenario stod jag nyligen inför då ett 50-tals hus och dess inredning auktionerades ut, delarna var för sig . Tidigare har jag tyckt att inredning och möbler som ett hus haft i flera år ska få följa med huset till den nya ägaren, att det tillhör huset. Men jag har börjat tänka om nu när auktionsreglerna är som de är. Jag tänker att när huset kommer hem till mig är det för mig ett "nytt" hus och jag vet ju egentligen inte exakt hur det varit möblerat.  För mig är det numera roligare och mer stimulerande att sätta min egen prägel på husets inredning. På ett sätt känns det också befriande.

Sådana här funderingar är kanske lite nördiga, men är man en tokig samlare så är man. Förövrigt kan jag avslöja att jag vann budgivningen på 50-talshuset men köpte inte inredningen. Bilder kommer så småningom.

No comments:

Post a Comment