Monday 17 June 2013

Lundby 1969

Lundby började tillverka sitt första dockhus av den så kallade Göteborgsmodellen 1959. Modellen tillverkas än idag under namnet Småland, men nu är det Micki Gemla som tagit över det berömda konceptet. Under åren har dock husmodellen genomgått både mindre och mer omfattande förändringar. Fönster har det hela tiden funnits men de utsågade fönstergluggar med fönsterbrädor i trä ersattes under 1970-talet av plastfönster med plexiglas. Trä spaljén hängde med också in på 1970-talet då den ersattes av en trappa med räcke. Det rum som först förändrades var nog badrummet. Då det i ursprungsmodellen hade en mellanvägg med en dörr samt två små fönster på höger gavel och nedre plan. I Lundbys modell från1969 finns fönsterbrädorna av trä och trä spaljén vid trappen kvar. Dock har badrummet en större storlek samt en egen dörr ut till trapprummet. Badrummet har inte heller nu några fönster.

 
Mitt Lundbyhus från 1969 har originaltapeterna intakta samt dörrar, spaljé och golv är i original. Det är inrett med de möbler från Lundby som fanns på marknaden 1970, eftersom jag inte har tillgång till någon produktbroshyr från 1969. Gardinerna är alla handsydda av mig. Dockan med det stora huvudet som sitter i soffan är från min egen barndom. Inte helt skalenlig men charmig ändå. 

 
Det här badrummet har dessutom fått en bastu. Se den lilla nätta badrumsspegeln i plast. 

 
Rummet vid trappen har i det här huset fått ett rokokomöblemang samt en liten telefonhörna.
 
 
Köket är i klassiskt Lundbysnitt.
 
 
Även sovrummet är klassiskt Lundbymöblemang. Tapeten på bakre väggen som en fond tycker jag är väldigt tidstypisk. Jag tror också att sängkläderna är original.
 
 
I den högra delen av vardagsrummet har det här huset fått en skrivbordshörna med radio. 


No comments:

Post a Comment