Thursday 18 July 2013

I det gamla dockhuset

Idag skriver jag om det äldsta dockskåpet i min samling. Det var ursprungligen min mammas när hon var barn på 1940-talet. När skåpet kom i min ägo hade det målats om ett flertal gånger och dessutom fått en extra skiva på då det fungerat som sminkbord. Jag har tapetserat och lagt in golv i huset samt inrett det. Skalan är större än 1:12. I huset har inredningen egentligen lite blandade skalor på ett för dockskåp lite charmigt sätt. Lite möbler och prylar fanns kvar efter min mammas lek men det mesta är kompletteringar som jag gjorde för 20 år sen ungefär.

 
Idag tänkte jag presentera köket. Tapeten är blommig och som jag köpt på en utförsäljning på Ikea om jag inte miss minner mig. Golvet är väl egentligen inte vidare snyggt. Det är självhäftande plast föreställande marmor, som dessutom har bubblat sig på mitten under årens lopp. Funderar på att byta ut golvet. 

 
I köket står också en jättecharmig köksmöbel med en passande pall. De små grejerna är till mestadels av modernare datum. 

 
Köksbordet med två stolar är från Tuna Kullan och duken är gammal. 

 
Den kanske allra charmigaste inredningsdetaljen i köket är nog kylskåpet. Det är egentligen en sparbössa från Siemens. Myntspringan är på baksidan och så kan man ta ut pengarna genom en lucka i botten. Kylskåpetdörren går att öppna med det lilla vredet och det finns en hylla inuti. Kannan på diskbänken var min mammas.

No comments:

Post a Comment