Monday 15 July 2013

Lundby 1963

Ett av de hus som jag fick med mig hem under semestern var ett Lundby från 1963. Har skrivit om det tidigare, lite kort. Det har originaltapeter och golv. I ett fantastislt skick för att vara 50 år gammalt.


Det är inte färdiginrett ännu, nu ger jag bara en liten förhandstitt. Detta för att jag börjar bli nöjd över hur inredningen tar form. Har även i detta hus försökt hålla mig till tidsenlig inredning. Jag har dock inte tillgång till någon produktkatalog från tiden, så det blir ju lite gissning. Gardiner saknar huset genomgående, utom i köket.

 
Köket är mitt favoritrum i detta hus. Se den fantastiska tapeten på bakre väggen. Köksinredningen köpte jag samtidigt med skåpet. Gardinen satt där sen tiden när någon lekte i dockskåpet. Hur charmig som helst. 

 
Matsalen blev också riktigt bra. Mattan under bordet är lite preliminär, en av mormors fina grytlappar (igen). Den skarpögde ser att de nedersta stegen på trappan saknas. Jag har dem, men har bara inte limmat fast dem ännu. 

 
Vardagsrummet börjar också ta form med ett Lerro-möblemang med svarta kantlister. Den öppna spisen är jag osäker på ursprung men jag tror det är en tidig Lundby. Någon som vet? Även tapeten här är ju så mycket 60-tal. Den fina lampan i taket följde med skåpet och sitter fast. Det var därför som sofforna placerades så som de står. 

 
Till sist en bild från sovrummet. Möblerna här köptes också samtidigt med dockhuset, men lakanen saknades i sängarna. Efter lite sökande i mina egna gömmor så fann jag ett ensamt lakan utan säng och täcke, med samma spets som på kuddarna. Nu gäller det att jaga tag i ett lakan till.

No comments:

Post a Comment