Monday 29 July 2013

Undervåning

Idag fick jag en undervåning levererad. Åh, så nöjd jag är. Den är i jättefint originalskick. Lundby kom med sin första undervåning 1972 och det var den här. På senare versioner ersattes trälisterna runt om av plastlister. Jag har placerat undervåningen till mitt Lundbyhus från 1972. Det är för övrigt lite skralt möblerat så det får ni inte se ännu.

 
Även i den nya undervåningen är det inte färdig möblerat. Detta blir en liten förhands titt. De möbler som jag beskrev i både ord och bild i ett tidigare inlägg att jag skulle ha i en undervåning till Lundby 1973 kommer att hamna här i stället. Detta eftersom de flesta av dessa möbler lanserades av Lundby 1972 och då tycker jag det är roligare att ha dem i ett hus som är från det året.  
 
 
En av nyheterna 1972 var alltså Popmöblerna "Shake" som bestod av en randig soffa och matchande fåtölj. Ett runt bord med en stor orange blomma och runda pallar med orange sits. Lampan får jag flytta för den kom inte förrän 1973. Ooops. 

 
I det blivande barnrummet finns ett barnmöblemang som också lanserades av Lundby 1972. Då ingick våningssängen (men antagligen med annan bäddning), ett runt bord med två runda orangea pallar samt en griffeltavla. Den skarpsynte ser att sängen saknar sitt fjärde ben. Ska fixa ett nytt.
 

Till sist vill jag visa en lite nostalgisk bild. Lekhagen fick jag som barn och jag har faktiskt ingen aning vad den har för ursprung. Jag tror inte det är Lundby i alla fall. Den lilla trehjulingen är nog inte heller Lundby, men en sån hade jag när jag var liten. Min är sönderlekt sen långt tillbaka och finns inte kvar. Köpte denna av nostalgiskäl. Gunghästen är nog inte heller Lundby, men passar ju bra ihop med det andra. Det är i alla fall grejer som kunde köpas under tidigt 1970-tal.


3 comments:

Mina dockskåp said...

Ber om ursäkt för de disiga bilderna. Har åtgärdat det nu på kameran.

Anonymous said...

Hej Helena!

Dejlig blog du laver. Jeg har allerede fået stor hjælp til at indrette mine Lundby huse ved at læse dine indlæg. Jeg er også blevet Lundby fan i løbet af de sidste par år. Følger din blog med stor interesse.

Jutta fra Danmark

Mina dockskåp said...

Hej Jutte!
Vad kul att du gillar min blogg och lycka till med dina dockskåp.
Hälsningar Helena

Post a Comment